Ga verder naar de inhoud

1. Wie zijn wij?

Respiratoire Gezondheid (VRGT vzw) is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die via onze website en onze diensten worden verzameld.


Contactgegevens
VRGT vzw
Adres: Brusselsesteenweg 62, 3000 Leuven
E-mail: email hidden; JavaScript is required

2. Welke persoonsgegevens verwerken wij?

Afhankelijk van de relatie die u met ons heeft (bezoeker van de website, patiënt, cursist, tabakoloog, medewerker, leverancier, …) kunnen wij de volgende categorieën van gegevens verwerken:

  • Identificatiegegevens: naam, voornaam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum, rijksregisternummer, nationaliteit.
  • Medische gegevens: resultaten van onderzoeken (bv. RX-beelden), medische voorgeschiedenis, therapie-opvolging, deelname rookstopbegeleiding.
  • Opleidings- en werkgerelateerde gegevens: diploma’s, functie, werkgeschiedenis, evaluaties, accreditatiestatus, inschrijving voor opleidingen of e-learning.
  • Financiële gegevens: IBAN/rekeningnummer, facturatiegegevens, loon- en vergoedingsgegevens.
  • Digitale gegevens: IP-adres, login- en gebruikersgegevens van onze e-learningplatforms en websites, cookies (zie cookieverklaring).
  • Beeld- en geluidsmateriaal: opnames bij opleidingen, webinars of events.

Wij verwerken enkel de gegevens die noodzakelijk zijn voor het doel waarvoor we ze verzamelen.

3. Voor welke doeleinden gebruiken wij uw gegevens?

Uw gegevens worden verwerkt voor verschillende doeleinden, waaronder:

  • Het uitvoeren van onze wettelijke opdracht inzake tuberculosebestrijding en opvolging van screenings.
  • Het bijhouden van medische dossiers (wettelijke verplichting: o.a. Wet patiëntenrechten, KB’s inzake ziekenhuiswetgeving).
  • Het organiseren van rookstopbegeleiding en vorming voor tabakologen.
  • Het registreren en opvolgen van inschrijvingen voor opleidingen, e-learning, webinars en studiedagen.
  • Het verwerken van HR- en personeelsadministratie.
  • Het optimaliseren van onze website en het beantwoorden van vragen via contactformulieren.
  • Het versturen van nieuwsbrieven of uitnodigingen (indien u toestemming gaf).
  • Het bijhouden van een tabakologendatabank zodat patiënten een erkende tabakoloog kunnen vinden.

4. Op basis van welke rechtsgrond verwerken wij gegevens?

Wij verwerken persoonsgegevens steeds op basis van een van de volgende rechtsgronden:

  • Wettelijke verplichting (bv. medisch dossier, rapporteringen aan overheden).
  • Uitvoering van een overeenkomst (bv. inschrijving opleiding, arbeidscontract).
  • Toestemming van de betrokkene (bv. nieuwsbrief, beeldmateriaal, enquêtes).
  • Gerechtvaardigd belang (bv. optimalisatie van onze website, interne organisatie).
  • Taak van algemeen belang of volksgezondheid (bv. tuberculosebestrijding, rookstopopvolging).

5. Hoe lang bewaren wij uw gegevens?

Wij bewaren persoonsgegevens niet langer dan nodig. Voorbeelden:

  • Medische dossiers: 30 jaar (cf. ziekenhuiswetgeving).
  • HR-gegevens: tijdens tewerkstelling + 7 jaar nadien.
  • Opleidings- en e-learninggegevens: zolang u actief bent + 2 jaar inactiviteit.
  • Facturatiegegevens: 7 jaar (fiscale verplichtingen).
  • Websitedata (cookies/analytics): max. 3 jaar.

6. Met wie delen wij uw gegevens?

Uw persoonsgegevens kunnen worden gedeeld met:

  • Interne medewerkers van Respiratoire Gezondheid die toegang nodig hebben.
  • Externe partners/verwerkers die diensten voor ons uitvoeren (bv. The Learning Hub, Exact Online, Delft Imaging Systems, Acerta, Securex).
  • Overheidsinstanties en bevoegde autoriteiten, waar dit wettelijk verplicht is.

Wij sluiten steeds verwerkersovereenkomsten af en zien erop toe dat uw gegevens veilig worden verwerkt. Buiten de EER worden gegevens enkel doorgegeven als er voldoende waarborgen zijn (bv. bij leveranciers met zetel in de EU of met passende contractuele clausules).

7. Hoe beveiligen we uw gegevens?

Wij nemen zowel technische als organisatorische maatregelen:

  • Toegangsbeheer met paswoorden, MFA en VPN.
  • Beveiligde servers, encryptie en firewalls.
  • Beperkte toegangsrechten per functie.
  • Audits en regelmatige updates van systemen.

8. Wat zijn uw rechten?

U hebt recht op:

  • Inzage in uw persoonsgegevens.
  • Verbetering of aanvulling van onjuiste gegevens.
  • Verwijdering van gegevens (behalve waar wettelijk verplicht om te bewaren).
  • Beperking van verwerking of bezwaar tegen verwerking.
  • Gegevensoverdracht (voor zover technisch mogelijk).
  • Intrekking van uw toestemming, wanneer de verwerking daarop is gebaseerd.

U kan hiervoor contact opnemen via email hidden; JavaScript is required

9. Cookies en websitegebruik

Onze website maakt gebruik van cookies en gelijkaardige technieken voor analyse en optimalisatie. U kan dit beheren via onze cookiebanner. 

10. Klachten

ent u niet tevreden met hoe wij uw gegevens verwerken? Dan kan u steeds klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (www.gegevensbeschermingsautoriteit.be)

11. Wijzigingen

Wij behouden ons het recht voor om deze privacyverklaring te wijzigen. De laatste versie is steeds beschikbaar via onze website.

Nieuwsbrief

We houden je graag op de hoogte van onze werking.